Homepage   |   Nieuwsarchief   |   Contact
Lid worden BGN
Inloggen
Nu aanmelden als   of 

Neem je huidige gewoontes eens onder de loep

Gewoontes zijn gedragingen waarvan je vaak niet eens meer in de gaten hebt dat je ze doet. Ze zijn erin geslopen en tot automatische processen verworden. Veel gewoontes zijn ook nog eens gekoppeld aan een situatie, moment, een gedachte of emotie. Belangrijk dus om ze eens onder de loep te nemen en te kijken of ze je helpen je doel te bereiken.

Koffiedrinken bijvoorbeeld

Ga eens voor jezelf na wanneer je dat op een dag doet. Op wat voor momenten is dat? En zijn dat altijd dezelfde momenten? Je kunt je afvragen of je iedere dag op hetzelfde tijdstip trek hebt in koffie, of dat de situatie (bijvoorbeeld de ochtendpauze op je werk) is gekoppeld aan een bepaalde gewoonte (in dit geval koffiedrinken). Koffiedrinken kan op haar beurt weer gekoppeld zijn aan een andere gewoonte, bijvoorbeeld een koekje eten. Nu is een koekje op zijn tijd geen drama. Maar wel als je iedere pauze op je werk koffiedrinkt met een koekje erbij. Dan kan een onschuldige gewoonte, uitmonden in een jaarlijkse gewichtstoename.

Maak een lijst van je dagelijkse gewoontes

Een hulpmiddel om een gewoontelijst te maken is om je afgelopen dag eens door te lopen. Begin bij het opstaan en ga stap voor stap na wat je hebt gedaan. Welke van je gedragingen komen dagelijks terug? Hoe dragen ze bij aan je gezondheid?

Bedenk bij iedere ongewenste gewoonte een alternatief

Welke van je huidige gewoontes zou je graag veranderen? Kies er 3 en beschrijf zo specifiek mogelijk wat je nu doet en wat je ervoor in de plaats kunt doen. Een voorbeeld: Je drinkt nu veel frisdrank en wilt dit veranderen. Huidige gewoonte: 6 glazen frisdrank per dag. Welk alternatief kun je kiezen in plaats van frisdrank? Alternatief: Ik drink vanaf vandaag 4 glazen water en 2 glazen frisdrank per dag.

Wees reëel

Van 6 glazen frisdrank per dag naar helemaal geen frisdrank meer drinken is een grote, misschien wel onrealistische stap. Bepaal daarom voor jou haalbare alternatieven. Die mogen je best een beetje uitdagen, maar moeten wel reëel blijven. Iedere verandering begint tenslotte met een kleine stap. Wat is jouw volgende stap?

Gezonde groet, Maike


Maike is communicatiemedewerker voor de BGN. Zij heeft interesse in alles wat te maken heeft met gezondheid en gedrag. Vanuit haar achtergrond als gezondheids-wetenschapper en gewichtsconsulent blogt zij regelmatig over het creëren van een gezonde leefstijl.

 

 

 

© Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland 2012 Contact